Trettio medlemmar samlades på konstmuseet Gbg för att få en guidning av konstpedagogen Amanda (A), på temat – Nakenhet i konsten.
Under antiken avbildades både nakna män och kvinnor ffa skulpterade i marmor (som ursprungligen var färglagda). Konstnärerna var män, objekten var gudomliga, kropparna idealiska i sin utformning.
Under ung-renässansen, sent 1400-tal, kunde man i måleriet börja se hud, sparsamt och då associerat till det religiösa. A började med att attribuera en målning från 1494 som visar en kvinna som ammar sitt barn där bröstet visas, vilket ansågs ok eftersom det visade den gudomliga Maria som ammar sitt barn, Jesusbarnet. Bild 1
En annan målning visar myten om Jupiter´s otrohet med Io. Hon visas framifrån i bilden, naken, påtagligt mycket ljus riktat på henne, gulaktig hy, lätt rodnad på kinder och bröst samt kraftfull kropp (antikens ideal). Jupiter framställs med ryggen mot betraktaren, något mörkare men också en mycket kraftfull gestalt, antikens ideal igen. En begynnande manierism inom konsten. Bilden visar på en stark åtrå mellan man och kvinna. Påfåglarna i bilden med spejande ögon symboliserar ögonen på den otrogne Jupiter. Bild 2
Under 1700-talet var det fortfarande mytologiska associationer inom konsten där det nakna måleriet framträdde. Ex är Amarylis , kopia från A von Dyck, konstnär okänd. Ett flertal nakna eller lättklädda personer, som illustrerar berättelsen om oraklet av Arkadien som varje år krävde ett oskuldsoffer. Bilden beskriver myten om nymfen Amaryllis o fåraherden Mirtillo. En pastoral tragikomedi av Giovanni Battista Guarini – Pastor Fido. En iakttagelse är att det avbidats en mörkhyad person, mycket ovanligt vid denna tid. Bild 3
1800-tal – Kvinnliga och manliga konstnärer behandlades fortfarande olika. Man avbildade inte kvinnliga konstnärer och ffa inte i sin roll. De fungerade oftast som ett attribut i bilder. Ett exempel på motsatsen är Hanna Pauliś verk där hon avbildat konstnären Venny Soldan -Brofeldt i full aktion som konstnär. Ett flertal attribut finns i bilden. Venny är helt enkelt avbildad i sitt yrke som konstnär. Nytt!
Vi vandrar vidare till Furstenbergska galleriet. Här återfinns konstverk av olika slag av god kvalité. Makarna Pontus o Göthilda donerade sin samling till Gbg´s konstmuseum.
När det gäller avbildning av naket kan nämnas skulptören Per Hasselbergs Snöklockan, där han avbildat en 14-årig flicka, i marmor. Bild 4 Det finns många, skickligt utförda skulpturer av Hasselberg i galleriet. Titta gärna uppåt i galleriets rum. Antikens kroppsliga ideal dominerar.
En skulptur man inte missar i museet är det enorma verket (6 m hög) gjord i gips av Cajsa von Zeipel som visar en kvinna som häver sig runt en stång, som roterar. Hennes blick är aggressiv som ger sken av total kontroll . Bild 5. Inte naket men lättklätt 😊.
Vid pennan
AMB